Fixatie Op Autofocus

Natuurlijk is een scherpe en mooi belichte foto een lust voor het oog, maar ik voorkomende gevallen kan het ook anders. Om een idee te krijgen is een bezoek aan deze site de moeite waard.

out-of-focus

Al lezend  over Digitale Single Lens Reflex (DSLR) camera's op diverse foto-fora en menig DSLR review valt het mij op dat consumenten,  fabrikanten en zelfs (semi-) profesionele gebruikers erg veel belang hechten aan de automatische scherpstel mogelijkheden van een camera.
Het lijkt een beetje op de megapixelhype: hoe meer hoe beter.

nikon-51-AF

 

Ik zie dat toch anders: in fotografie is belichting een eerste vereiste en pas daarna is de scherpte van belang.
Het adagium is "Een goed belichte maar onscherpe foto kan mooier zijn dan een scherpgestelde edoch slecht belicht exemplaar."

Beter is om meer controle te hebben over de belichting van een compositie, dan dat deze door een camera voortdurend automatisch scherp gesteld wordt.

Weliswaar is autofocus een gemak, maar met een eenvoudige handeling is de focus ook handmatig bij te stellen, ondanks (en helaas) dat de scherpstelring op een hedendaags (consumer-) objectief almaar smaller en ieler wordt uitgevoerd.

Simpel gezegd: de perfecte camera biedt de mogelijheid om te schakelen tussen belichting en focus, gebruik makend van de bestaande "scherpstelpunten" in de viewfinder, en biedt de mogelijkheid om de AF-motor van de camera uit te schakelen.
Voor Nikon dient een moderne lens in dat geval wel van het D/G type te zijn.

FRONT- & BACKFOCUS

De AutoFocus-functie zelf kan ontregeld zijn, wat resulteerd in Front- of BackFocus, wat bij de geavanceerdere toestellen via de menuinstelling "AF-Fine Tuning" geneutraliseerd kan worden. Eenvoudiger camera's als bv Nikon D5100, behoeven een manuele afstelling van de sensorafstand.

 Ikzelf ga meer en meer Nikon's "antieke" en Samyang's moderne manuele lenzen waarderen!